söndag, januari 24, 2010

Januari 2010

Datum: 21 jan 2010
Middag nr: 70
Kockar: Peter & Johan
Plats: Johan

Första middagen på det nya decenniet. Efter en allt för lång tid så var det dags för middag igen. Vi kan inte påstå att vi hade tänkt något direkt tema på denna middag. Men vi ville ha hummer i någon form till förrätt och det blev det.


Till förrätt blev det sålunda Hummer Thermidor. Till detta Leth Grüner Veltliner (4200), en Riesling från Österrike.



Varmrätten utgjordes av renfilé med smörad kålrotspuré, messmörs-stekta svartrötter och persilje-potatisar. Vi drack det spanska rödvinet El Pedrosal (2389) till.

Som avslutning serverades Savarin. Vi drack en Tokaj till desserten (vi missade tyvärr att anteckna vilken Tokaj).





Peters kommentar
Hummer Thermidor
är en klassisk rätt som ska vara väl lämpad för att tillaga hummer som varit fryst. Och gott blev det, även om det säkert smakar ännu bättre med färsk hummer. Man slipper då den lite sega konsistensen som man får med den frusna varinten. Renfilén med tillbehör funkade också. Rätten hade antagligen vunnit på att inte ha med potatisen då den blev lite torr och onödigt mäktig (kålrotspuré och svartrötter hade räckt). Savarängerna vållade oss lite bekymmer under tillagningen, vi undrade om degen misslyckats mer än en gång. Men icke, den skulle vara så lös som den var. Resultatet blev kanon med ett elastiskt, blankt bakverk som smakade kalas med frukt och lättvispad grädde. Kvällens viner var genomgående bra, men inget utöver det vanliga som är värt att lägga på minnet. Jag tycker inte att vi lyckades med presentation av maten under kvällen, känns som att vi har lite att jobba på där.
Betyg: 3+/4-/4+

Magnus kommentar
Riktigt kul att vara igång igen! Hoppas 2010 blir ett riktigt bra kulinariskt år.
Det roliga med denna middag var att testa två klassiker som jag inte ätit förut. Både Hummer Thermidor och Savarin var trevliga bekantskaper. Tydligaste minnet är ändå messmörs-stekta svartrötter, ett tillbehör jag kommer att göra vid första bästa tillfälle. Sanslöst gott!
Betyg: 4/4/4



Johans kommentar
Pinsamt att vara sist med kommentar på middagen man själv har varit med att laga. Hur som helst, det genomgående med denna middag är gott lite utöver det vanliga men inte topp. Kvällens raket var huvudrätten även om jag som Peter tycker att vi kunde ha skippat potatisen. Vinet El Pedrosal tycker jag smakade riktigt bra till maten men som ensamvin funkar det inte alls bra. Förrätt och efterrätt var nya trevliga bekanskaper som jag gärna äter igen.
Betyg:4/4+/4

Jannes kommentar
Jag håller med Magnus ovan - verkligen kul att ses igen och laga & äta lite gott igen. Inledningen på året lovar gott! Hummer Thermidor var första gången jag provade och det smakade riktigt bra. Varmrätten föll mig också i smaken; renfilén var perfekt tillagad och svartrötterna var fantastiskt goda. Ett annorlunda och gott tillbehör - rekommenderas verkligen. Vinet var väldigt gott passade bra till, så jag kommer nog lägga namnet på minnet (oavsett vad Peter skriver ovan ;-) ). Efterrätten fick mig att minnas någon middag hos farmor när jag var i 6-7-årsåldern, då farmor serverade Savarin. Ett härligt mionne och inget dåligt betyg; en klassisk och god efterrätt.
Betyg:3+/4/3+

Inga kommentarer: